کد مطلب:313786 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:281

سخنانی که درباره ی ام البنین گفته اند
1. عقیل بن ابی طالب علیه السلام می گوید: در میان عرب شجاعتر از پدران ام البنین نبود. [1] .

2. ابونصر بخاری در كتاب خود، «سر السلسلة العلویه» می گوید: امیرالمؤمنان علی علیه السلام پس از حضرت فاطمه علیهاالسلام از قبیله ی فهر تنها از ام البنین علیهاالسلام فرزند داشت و او پیش از آن حضرت و نیز پس از وفات وی، با كسی ازدواج نكرد. [2] .



[ صفحه 67]



3. سید محسن امین در اعیان الشیعه می گوید: او شاعری خوش بیان و از خانواده ای اصیل و شجاع بود. [3] .

4. سید باقر شریف قرشی در كتاب خود العباس رائد الكرامة و الفداء فی الاسلام گفته است: در تاریخ دیده نشده كه زنی نسبت به فرزندان هووی خود محبتی مخلصانه ورزد و آنها را بر فرزندان خود مقدم بدارد، جز این بانوی پاك علیهاالسلام یعنی ام البنین. [4] .

شیخ جعفر نقدی در كتاب خود (زینب كبری) می گوید: ام البنین امیرالمؤمنین علیهاالسلام جمله بانوان بافضیلت، خوش بیان، و سخنور، پرهیزكار و اهل عبادت و تقوا بود. اهل بیت را به خوبی می شناخت. [5] .

علامه مقرم می گوید ام البنین علیهاالسلام از بانوان بافضیلت به شمار می رفت. وی حق اهل بیت را خوب می شناخت و در محبت و دوستی با آنان خالص بود و متقابلا خود در میان آنان جایگاه بلند و مقام ارجمندی داشت. [6] .

علی محمد دخیل در كتابش (العباس)، می گوید: عظمت این زن «ام البنین علیهاالسلام» در آنجا آشكار می شود كه وقتی خبر شهادت فرزندانش را به او می دهند، بر آن توجه نمی كند بلكه از سلامتی امام حسین علیه السلام می پرسد، گویی امام حسین علیه السلام فرزند او است، نه آنان. [7] .

1. از مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج سید محمود حسینی شاهرودی (متوفی 17 شعبان 1394 ه. ق) نقل است كه فرموده بود:

من در مشكلات، صد مرتبه صلوات برای مادر حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام، ام البنین علیهاالسلام، می فرستم و حاجت می گیرم. [8] .



[ صفحه 68]



2. به تجربه رسیده است كه نذر برای ام البنین علیهاالسلام و اطعام مستمندان به نام حضرت اباالفضل العباس علیه السلام، برای برآورده شدن حاجات مؤثر است. [9] .

3. چهار شب جمعه، ده مرتبه سوره ی یس، بدین طریق خوانده شود ان شاء الله كارساز خواهد بود: شب جمعه ی اول سه مرتبه، شب جمعه ی دوم سه مرتبه، شب جمعه ی سوم سه مرتبه، شب جمعه ی چهارم یك مرتبه، سوره ی یس به نیابت از حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و هدیه برای مادرش ام البنین علیهاالسلام بخواند، ان شاء الله كه حاجات برآورده به خیر خواهد گردید. [10] .


[1] عمدة الطالب، ص 357.

[2] سر السلسله العلويه، ص 88.

[3] اعيان الشيعه، ج 2، ص 289.

[4] عباس بن علي رائد الكريم ص 23.

[5] زينب الكبري عليهاالسلام، ص 25.

[6] العباس عليه السلام، ص 72.

[7] العباس عليه السلام، ص 18.

[8] چهره ي درخشان قمر بني هاشم ابوالفضل العباس عليه السلام، ج 1، ص 464.

[9] چهره ي درخشان قمر بني هاشم ابوالفضل العباس عليه السلام، ج 1، ص 464.

[10] حياة العباس، شيخ جعفر، ص 46.